Tiedote: Hukka -tekoäly

Uusi tekoälypohjainen pilvipalvelu vähentää ruokahävikkiä ja parantaa tuottavuutta merkittävästi kuntapuolen ruokapalveluyksiköissä

Edistyksellisintä ja johtavaa ruokahävikinhallintaratkaisua kehittävä Hukka AI Oy, on juuri julkaissut innovatiivisen tekoälypohjaisen palvelun, joka on suunniteltu vähentämään merkittävästi ruokahävikkiä kuntapuolen ruokapalveluyksiköissä. Tekoälypohjainen ohjelmisto perustuu ennusteisiin ruokailijamääristä ja tarkkoihin menekkiarvioihin. Ohjelmistoa voivat hyödyntää kaikki alan toimijat, jotka jo kirjaavat päivittäin hävikkidataa ruokapalveluyksiköissään tai haluavat aloittaa hävikinhallinnan. Tekoäly voidaan ottaa käyttöön myös nykyisen hävikinkirjausjärjestelmän taustalle, jolloin kirjausprosessi pysyy ennallaan käyttäjille. Laajimmillaan Hukka tarjoaa koko paletin aina omavalvonnasta lähtien.

Päijät-Hämeen Ateriapalvelun pilotointiin perustuvat kokemukset ovat olleet “tosi positiivisia”, kertoo Päijät-Hämeen Ateriapalveluiden kehityspäällikkö Outi Luukkonen. ”Aina on puhuttu keittiöissä siitä, että ei ole sitä kristallipalloa millä ennustaa ruoan menekkiä, niin tämä on vähän nyt kuin se kristallipallo, joka ennustaa hyvin tarkasti ruoan menekin. Luotto on suuri, koska tekoälyn arviot menekistä ovat olleet todella lähellä toteutunutta”, iloitsee Luukkonen.

Perinteisten hävikinkirjauspalveluiden avulla linjastohävikkiä on pystytty määrätietoisella työllä pudottamaan 12-13 % tuntumaan. Hukka AI:n  uusi ohjelmisto  pudottaa linjastohävikin määrän alle 7 % automatisoiden samalla koko prosessin. Tämä tarkoittaa merkittäviä säästöjä kunnille jo pelkästään raaka-aineiden osalta.

Hukka AI hakee 2024-2025 vuosille uusia asiakkuuksia kuntapuolen ruokapalveluyksiköistä. Tekoäly opetetaan jokaiselle asiakkaalle erikseen, joten asiakkuuksien määrä on alkuun rajoitettu varmistaakseen mahdollisimman tarkan ennusteen.

Hukka AI on sitoutunut jatkamaan innovaatioiden kehittämistä, jotka tukevat kestävää ja tehokasta toimintaa kuntapuolen ruokapalvelualalla. Hukan uusi tekoälypohjainen ohjelmisto on suunnattu auttamaan asiakkaita vähentämään ruokahävikkiä ja saavuttamaan merkittäviä säästöjä. Pilvipohjaiseen Hukkaan kuukausittain sijoitettu euro tulee moninkertaisesti takaisin toteutuneiden säästöjen kautta.

Lisätietoja:

Hukka AI Oy